Pages

hows your day today???



Create your own banner at mybannermaker.com!

Thursday, 2 May 2013

Semua tentang atok..

Assalamualaikum wbt..

Atok, sekarang ni yaya dah 18 tahun. Dah abes spm dah, atok. Kalau atok ada masa ni, mesti atok gembira sebab dapat tengok cucu atok ni dah nak sambung belajar. Dulu masa yaya darjah 3, atok ikut keluarga yaya hantar kakak sambung belajar kat kedah. Yaya ingat lagi cerita yang atok bagitau kat yaya tu. Yaya ingat sampai sekarang tok, tak mungkin yaya lupa. Seandainya atok ada lagi kat dunia ni, yaya nak sangat atok ikut keluarga yaya hantar yaya sambung belajar. Tapi... semua itu tak mungkin berlaku kan? Masa kat kedah tu, atok selalu je hilang. Rupa2nya atok pegi ngeteh kat warung tepi jalan tu. Rasanya atok da minum 2 cawan teh tarik kot, tu pon sebab orang belanje atok. Penat abah carik atok naik kereta, rupa2nya kat sini atok pergi.

budak kecik baju pink itulah saya..

Dan lelaki berseluar biru itulah atok. Yaya panggil atok pin je sebab nama atok Aripin bin Marzuki. Waktu ni, atok sihat wal afiat. Atok mula sakit2 masa yaya form 1. Atok suka sangat suruh yaya mintak buah kedondong kat rumah cik midah. Itulah kegemaran atok. Yaya ingat lagi saat yaya pakaikan atok bedak, wangii. Setiap kali atok datang rumah, yaya mesti dengar bunyi motor atok. Takde motor lain yang sama macam motor atok tu. Yaya kenal sangat. Setiap kali atok datang rumah, atok mesti bawak gula2 sebab nak bagi yaya. Masa tu yaya kecik lagi, mana2 cucu atok yang kecik lagi, atok mesti kasik gula2 tu. Rindu sungguh. Pernah suatu hari, atok pergi sabah dengan makcik naik flight. Bile atok balek, mak bawa yaya jumpe atok kat rumah makcik. Dari jauh yaya tengok atok kat bilik je,lepastu atok panggil yaya. Atok pegang tangan kanan yaya. Atok cakap atok nak tengok tangan yaya. Tangan yang yaya genggam tu yaya lepaskan, sejurus itu atok masukkan satu gelang berwarna warni kat dalam tangan dan atok suruh yaya genggam balik tangan. Yaya pakai gelang tu kemana je yaya pergi, atok. Hingga suatu hari, yaya menangis sebab gelang yang atok bagi dah putus. Rasanya sampai sekarang pon nangis gak bile teringatkan gelang tu. Daripada banyak2 butir, yaya ada simpan sebutir. Tapi, butir yang terakhir tu hilang..hilang entah kemana. Rasanya sedih sangat. Tapi yaya janji, yaya takkan pernah hilangkan sedikit pon rasa sayang kat atok dan pesan terakhir atok tu. Pesanan terakhir atok tu yaya sentiasa ingat, tok. Itulah kunci kekuatan yaya. Atok tahu tak? Yaya bangga ada seorang atok yang kuat dan kasih sayang atok terhadap anak2 dan cucu2 serta cicit2 tidak berbelah bagi. Atok tak pilih kasih, langsung tak. Yaya dapat tengok muka atok terakhir kali masa form 2. Ingat lagi. Dulu masa kecik2, masa yaya ngan imal mainkat luar rumah, tiba2 atok datang. Isap rokok sambil tanya satu teka teki. "banyak2 burung, burung ape yang baik?" Yaya dan imal terfikir2 jawapannya, atok cakap burung yang baik burung belatuk. Sebab burung tu bela atok dia. Walaupon soalan tu atok tanya masa kecil, tapi yaya tak pernah lupa. sentiasa diingatan. Terlalu banyak yaya nak cerita pasal atok, sungguh.. Lauk yang atok suka? yaya tahu tok. Bile balik kampung, atok pasang pelita sepanjang jalan nak masuk rumah. Yaya masetu kecik lagi. Suka sangat sebab dapat main bunga api. Bila yaya dan semua sepupu main bunga api syok sangat sampaikan x sedar baju baru yaya dah terkoyak sebab kene bunga api tu. Bukan yaya sorang, imal pon sama juga. Yaya lari2, yaya nampak atok tengah masokkan minyak tanah dalam pelita. Atok nak pasang sepanjang jalan nak sampai rumah atok. Sampai sekarang yaya boleh bayangkan keadaan dulu. Gembira sangat2. Atok nak cucu2 atok gembira kan? Atok tak pernah cerita pasal nenek kan? Yaya tak sempat pon nak tengok nenek sebab nenek dah lama pergi. Atok suke minum air gas, isap rokok, kan? Pernah sekali atok takut mak marah sebab atok isap rokok sampai atok simpan rokok tu bawah bantal. Lama2 kantoi jugak dengan mak sampai rokok tu penyek. Yaya sayang atok. Sebab tu,....


sebab tu kuzie ni yaya panggil "atok". Sebab bile panggil atok, yaya akan selalu ingat atok sebagai seseorang yang yaya sayang sangat2. Terima kasih atok sebab mendoakan cucu2 atok. Terima kasih atas pesanan terakhir atok. Terima kasih sebab atok bagi yaya kenangan terindah dalam hidup ini. Walaupon atok sudah jauh di alam lain, yaya doakan atok bahagia disana dan semoga dicucuri rahmatNya..Aamiin..

2 comments:

Alya Najihah said...

sob sob :'( sedihnyaa bacaa. be strong izzah :) ada rezeki aku dgn kau lg stahun. hahaha

p/s: aku ingat siapa yg teruskan legasi nama atok tuu. hahaha. siap bgtau lg nma dia atok.

WaTaShIwA aYa said...

tengs :)